Kell-e nekem rendszergazda?

Az informatika gyakorlatilag megkerülhetetlen lett az élet valamennyi területén. Ezért, egy vállalkozás életében is hamar felmerül az IT rendszerekhez való viszony kérdése. Ha egy vállalkozó technikai beállítottságú, sokszor saját maga kezdi üzemeltetni a cége IT rendszereit is, de előbb-utóbb el szokott jönni egy olyan pont, amikor már érdemesebb egy szakemberre bízni ezt. Ebben a bejegyzésben ezt a kérdéskört járjuk körbe és mutatunk pár olyan szempontot, amit érdemes lehet megfontolni.

A kezdetek...

A vállalkozások túlnyomó része kicsiben indul és költségérzékeny. Nincs kapásból egy pénzügyes, egy marketing szakember, egy jogász és egy informatikus.  Az induló vállalkozó sokszor mindent magára vállal, mert ezzel rengeteg költséget takaríthat meg, és az elején amúgyis úgy érzi, hogy mindenre is képes. 🙂

Induláskor, az alapok megteremtéséhez ez általában elégséges is. Aztán, hogy ez meddig működhet így, az már nagyon sok mindentől függ: a cég tevékenységétől, méretétől, a cégvezető kvalitásaitól, stb. Viszont az biztos, hogy egy sikeres vállalkozás életében előbb-utóbb eljön az a pillanat, amikor a „one man show” helyett, jobb szakértőkre bízni az adott területeket: a könyvelést, a marketinget, a jogi dolgokat és az informatikát is.

A figyelmeztető jelek

Van olyan is, hogy egy konrét probléma hirtelen „rárúgja az ajtót” egy vállalkozásra és nem lehet nem foglalkozni vele. De az esetek igen nagy részében inkább lassan bontakozik ki a probléma és konkrét jelei vannak annak, hogy baj lesz. Ha az ember ezekből a jelekből tud olvasni, akkor a komolyabb problémákat is meg lehet előzni és jó eséllyel kevésbé lesz „fájdalmas” mint egy akut probléma kezelése.

Mivel nekünk az informatika a szakterületünk, ezért a továbbiakban kifejezetten az informatika területére fókuszálunk.

Milyen figyelmeztető jelek lehetnek azok, amikor érdemes elgondolkozni egy rendszergazda bevonásán?

  • rNe feledd: az informatika van az emberért és nem fordítva! Ha azt érzed, hogy az informatika nem támogatja / segíti a munkád hatékony elvégzését, hanem inkább hátráltatja és csak nyűgként látod az egészet, az már önmagában egy jel.
  • rHa azt veszed észre, hogy az informatika határozza meg a munkádat ("így lehet csak megcsinálni", "máshogy nem működik", stb.), nem pedig a te általad kialakított üzletmenetet támogatja.
  • rHa egyre több (esetleg visszatérő) informatikai problémával szembesülsz.
  • rHa bővül a vállalkozásod, többen kezdtek el dolgozni és azt látod, hogy más megoldásokra lenne szükség a csapatmunkához, mert a korábbi megoldások már nem hatékonyak.
  • rHa egyszerűen kezd túl komplexé válni a vállalkozásod IT-ja (több munkavállaló, többféle szoftver, többféle igény / probléma).
  • rKonkrét probléma esetén: adatvesztés, adatszivárgás, IT biztonsági incidensek, vírus fertőzés, stb.

Van amikor már túl késő?

Talán egy esetben túl késő: amikor egy drasztikus adatvesztés vagy adatszivárgás már megtörtént. Hiszen ezt visszacsinálni már nem lehet, és a probléma méretétől függően akár a cég végét is jelentheti. Szerencsére ez nem túl gyakori, mondhatjuk, hogy ez a „legrosszabb forgatókönyv”.

Általában sosincs késő változtatni egy jobb és hatékonyabb informatikai megközelítésre / rendszerre. Viszont minél később teszi ezt az ember, annál nehezebb, hiszen ha már egy sok adattal rendelkező, meglévő rendszert kell más alapokra helyezni, az mindig több erőforrást igényel és több lehet az útközben felmerülő probléma is.

Viszont, aki a fenti jeleket időben felismeri és lépéseket tesz azért, hogy az IT rendszerei jó kezekbe kerüljenek, az nem csak a problémákat kerülheti el hosszú távon, de már rövid távon is profitálhat a hatékonyabb munkavégzés előnyeiből.

Amennyiben magadra ismertél és keresed még a megfelelő informatikai szakemebereket a céljaid megvalósításához, keress minket bizalommal!

Mennyire találtad hasznosnak / érdekesnek a bejegyzést?

Sajnáljuk, hogy ez a blogbejegyzés nem tetszett.

Kérlek segíts nekünk, hogy javíthassuk!

Elmondod nekünk mi nem tetszett vagy hogyan lehetne jobb?

Ha tetszett a tartalom, oszd meg másokkal:

3 perc

Jakobicz Imre

Ügyvezető, hálózati rendszermérnök
Félek az informatikusomtól

Félek az informatikusomtól

A cím lehet valakinek viccesen hangzik, de tapasztalatból tudom, hogy lesz, aki nagyon is magára ismer. Ennek a félelemnek sokféle oka lehet, de két dolog biztos: az egyik, hogy ez nem jó állapot és az okokat kezelve tenni kell ellene; a másik, hogy ez ellen a probléma ellen az informatikai szakember sokat tud tenni. Ebben a bejegyzésben sorra vesszük az okokat és a lehetséges megoldásokat.

Az óradíj alapú elszámolás csapdái

Az óradíj alapú elszámolás csapdái

Az informatika világában széleskörben elterjedt az óradíj alapú megközelítés, ha a munkavégzés elszámolásáról van szó. De valóban ez a legjobb megoldás vagy létezik más alternatíva? Ezt a kérdést járjuk körbe ebben az írásban.